Het is za sep 11, 2010 12:44 am

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: intresse
BerichtGeplaatst: za sep 29, 2007 1:24 am 
Site Admin

Reg.datum: za sep 22, 2007 3:57 am
Kuba schreef:
Punt is dat de grootste algemene deler belangrijker is dan de noemer.

Dit is een uitspraak die ik gerust als ´lijfspreuk´ zou willen gebruiken... Mag ik???

Ook met de rest van je berichtje ben ik het zeker eens! Ik bedoel vooral de waardering die Tsjechen/Slowaken tonen waneer je hun taal probeert te spreken. Nochtans merk ik de laatste jaren jammer genoeg ook een zekere ´tegenstroming´... Ik ben absoluut niet zo politiek geëngageerd, maar ik heb de indruk dat de invloed van het... eeuuhh... ´Slowaaks Blok´ (om geen Slowaakse stelling in te nemen)... steeds groter wordt! Ter illustratie : mijn vriendin bestelde een tijdje geleden in een sandwichbar een ´smoske´ (broodje gezond? voor de Nederlanders)... ale bez paradajky... Zij werd er (best wel brutaal) op gewezen dat het ´bez paradajku´ moest zijn... En IK ben er zeker van dat slechts 5 jaar geleden diezelfde persoon nog een gat in de lucht gesprongen had van enthousiasme!!! Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat ik problemen begin te krijgen met mijn gevoel t.o.v. de Slowaken, in tegendeel! Ik bedoel wel dat ik merk dat de invloed van politieke/sociale/economische thema´s vaak zeer snel voelbaar is in het dagelijkse leven.

Profiel  

Berichttitel: Re: intresse
BerichtGeplaatst: za sep 29, 2007 10:05 am 
Moderator

Reg.datum: di sep 27, 2005 10:59 pm
Janko schreef:
Kuba schreef:
Punt is dat de grootste algemene deler belangrijker is dan de noemer.

Dit is een uitspraak die ik gerust als ´lijfspreuk´ zou willen gebruiken... Mag ik???

Ook met de rest van je berichtje ben ik het zeker eens! Ik bedoel vooral de waardering die Tsjechen/Slowaken tonen waneer je hun taal probeert te spreken. Nochtans merk ik de laatste jaren jammer genoeg ook een zekere ´tegenstroming´... Ik ben absoluut niet zo politiek geëngageerd, maar ik heb de indruk dat de invloed van het... eeuuhh... ´Slowaaks Blok´ (om geen Slowaakse stelling in te nemen)... steeds groter wordt! Ter illustratie : mijn vriendin bestelde een tijdje geleden in een sandwichbar een ´smoske´ (broodje gezond? voor de Nederlanders)... ale bez paradajky... Zij werd er (best wel brutaal) op gewezen dat het ´bez paradajku´ moest zijn... En IK ben er zeker van dat slechts 5 jaar geleden diezelfde persoon nog een gat in de lucht gesprongen had van enthousiasme!!! Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat ik problemen begin te krijgen met mijn gevoel t.o.v. de Slowaken, in tegendeel! Ik bedoel wel dat ik merk dat de invloed van politieke/sociale/economische thema´s vaak zeer snel voelbaar is in het dagelijkse leven.

Ja, is ook wel herkenbaar. Het spook van eng etnocentrisme dwaalt door heel Europa.Op zich is het helemaal prima om fier te zijn op je eigen taal en cultuur, maar dat verdient openheid en vertrouwen en geen muggezifterij.
Ik heb het genoegen om wekelijks een uurtje Tsjechisch te oefenen met een vriendelijke en aangename Tsjechische die hier in de buurt woont en ze maakte mij attent op hetzelfde gegeven waar gij het over hebt. Sommige< gelukkig weinigen> zijn intoleranter en ongeduldiger geworden t.a.v de cizinec, dan pakweg 10 jaar geleden. Jammer maar waar!

Laatst bijgewerkt door Kuba op za sep 29, 2007 11:58 am, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 29, 2007 11:09 am 
Kroonlid

Reg.datum: do sep 29, 2005 6:18 pm
Ik leer ook al een tijdje op mezelf Tsjechisch.
Iedere verlang ik om Tsjechisch te praten (hetzij via Skype, of in Tsjechië zelf). Ik moet zeggen dat ik er veel appreciaties voor krijg hoor. Voor mijn wil en moed om van het Tsjechisch iets te maken.

En als ik dan de vraag krijg van Tsjechen of ze me mogen verbeteren, zeg ik altijd "ano !". Hoe leer je iets anders iets bij????

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 29, 2007 1:32 pm 
Site Admin

Koen schreef:
... En als ik dan de vraag krijg van Tsjechen of ze me mogen verbeteren, zeg ik altijd "ano !". Hoe leer je iets anders iets bij????

Mijn vrienden hier (Ľubeľa, bij Liptovský Mikuláš, SK) weten ondertussen al dat ze mij mogen (liefst zelfs moeten) verbeteren als ik fouten maak; ik heb hen dat meermaals gevraagd! Één van mijn vrienden begon zelfs tegenover mij opzettelijk dezelfde fouten te maken als ik... omdat hij dacht dat ik het dan beter zou begrijpen :) tot ik hem vriendelijk vroeg om dat toch maar niet te doen! Natuurlijk is niet élke situatie geschikt om Slowaakse les te geven. "V krčme" bijvoorbeeld, als ik al een aantal Demänovka´s en halve liters bier op heb en dus een beetje "opiti" ben, heeft het toch niet veel zin meer :roll:

Zo... en nu ga ik me klaar maken om naar L. Hradok te gaan waar er een 2-jaarlijkse "jarmok" is. Veel cultuur, folklore, en ... burčiak

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 29, 2007 1:45 pm 
Kroonlid

Reg.datum: do sep 29, 2005 6:18 pm
Janko,

Laat dit nu net toeval zijn: volgende jaar ga ik naar het huisje van Sojka in Partizanska Lupca..... echt niet ver van L'ubel'a.

Ga je vaak naar Slovakije dan ?

P.S. Ook van mijnentwege welkom op ons forum.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 29, 2007 1:55 pm 
Site Admin

Partizánska Ľupča... Dat ligt bijna in onze achtertuin 8)
Wij (mijn vriendin en ik) hebben hier in Ľubeľa een huisje (chata) gekocht en zijn die beetje bij beetje aan het opknappen. Ik ben momenteel in arbeidsonderbreking en we zijn dus zo goed als full-time hier. Ga maar eens kijken op ons homepageke (de www-knop werkt prima). Als je volgend jaar in de buurt bent, laat dan gerust iets weten... dan kunnen we eens afspreken (in welke periode zou dat zijn?).

Profiel  

Berichttitel: EINDELIJK EEN CURSUS SLOWAAKS!!
BerichtGeplaatst: za okt 20, 2007 9:26 am 
Nieuw lid

Reg.datum: za okt 07, 2006 3:35 pm
Ahoj,

tot nu toe was het moeilijk scholen te vinden die 's avonds cursussen Slowaaks organiseerden, gewoon wegens te weinig interesse.
In ieder klein boeredorpje vind je tegenwoordig wel cursussen Italiaans en Spaans, maar Slowaaks nooit. Ik heb me dan ook suf gezocht en het enige dat ik vond waren privé-cursussen. Verschrikkelijk duur...

Nu organiseert Syntrawest cursussen Slowaaks in groepsverband, hierdoor wordt het allemaal zeer betaalbaar. Enige voorwaarde: ze hebben 8 kandidaten nodig om de cursus te starten. De cursus kost €225 en duurt 30 lesuren (3 uur per avond, 10 weken lang).
De cursussen gaan door in Brugge, Roeselare of Kortrijk.
Ikzelf woon in Londerzeel, da's amper 15 km van Brussel, maar ik heb het er echt voor over om daarvoor een dik uur met de auto of trein te rijden. Laat afstand geen bezwaar zijn, we kunnen zelfs carpoolen. Dan wordt dat dik uur een pak aangenamer. Momenteel zitten ze aan 6 kandidaten, nog 2 te gaan dus.

Schrijf je in of reageer op dit forum, de cursussen starten in het najaar 2007 (zo rond november, denk ik). Ik heb ook al gebeld met Syntrascholen en AVC (Audio Visueel Centrum - Avondschool voor talen), maar geen van hen beiden organiseert dit. Moesten wij bijvoorbeeld met genoeg mensen uit een regio zijn, willen ze het misschien overwegen. Maar dat zou ten vroegste voor september 2008 zijn.

Ik stel voor: schrijf je in voor Syntrawest, laat ons carpoolen en dan bekijken we na die 10 weken of we genoeg interesse hebben om verder te gaan, eventueel in onze regio (Brussel-Antwerpen-Dendermonde-Mechelen).

LAAT MIJ IETS WETEN !!

Vele groetjes
Youri

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 21, 2007 6:42 pm 
Actief lid

Reg.datum: di okt 03, 2006 10:11 pm
Hebben dat dan Slowaken gratis? :D

Profiel  

Berichttitel: Re: SLOWAAKS LEREN IN BELGIË
BerichtGeplaatst: di dec 08, 2009 4:46 pm 
Nieuw lid

Reg.datum: za okt 07, 2006 3:35 pm
KIJK OP DIT FORUM:
onder de rubriek
Tsjechië en Slowakije vandaag > Wonen, leven en werken

Ik heb een nieuw item gepost hierover;

Youri

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]