Het is ma sep 06, 2010 9:36 am

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De SUV een risico voor andere weggebruikers?
BerichtGeplaatst: za maart 08, 2008 11:50 pm 
Moderator

Reg.datum: di sep 27, 2005 10:59 pm
Ook in Tsjechie en Slovakije zie je meer en meer op de weg. In Nl en B zijn ze in en een hype Ze geven jezelf een veilig en stoer gevoel , maar ecologisch niet zo een kleine verbruikers en voor de veiligheid van anderen zijn het ook niet bepaald vriendelijke autos
Ik hou ook niet van betutteling"en gun ieder zijn eigen vrije autokeuze, maar een overheid heeft toch ook de plicht om zwakkeren te beschermen.
Lees dit verschrikkelijke , tragisch ongeval en hopelijk helpt het om een denkproces op gang te brengen

Op de Herendreef in Leuven heeft zich zaterdagmiddag een dodelijk verkeersongeval voorgedaan. Daarbij zijn een vrouw en drie kinderen om het leven gekomen. Het gaat om een moeder, haar twee dochtertjes en een vriendinnetje, tussen de 11 en de 14 jaar oud.

Het ongeval gebeurde kort na de middag op het kruispunt van de Herendreef en de drukke Waversebaan. Een personenwagen kwam uit de Waversebaan en kwam in botsing met een pick-uptruck, die op de Herendreef reed.

De vier slachtoffers zaten in de personenwagen die werd aangereden. Volgens de getuigenverklaringen reed de pick-uptruck 70 à 80 kilometer per uur waar slechts 30 kilometer per uur is toegelaten. De truck zou ook een stopteken genegeerd hebben. De pick-up ramde daardoor de Volkswagen Polo in de flank. De twee inzittenden van de truck raakten slechts lichtgewond.

Laatst bijgewerkt door Kuba op wo maart 12, 2008 11:57 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 12:20 am 
Actief lid

Reg.datum: zo jun 24, 2007 2:00 pm
Tragisch ongeval.
Als de bewering waar zijn (veel te hard gereden + stopteken genegeerd)
zat de bestuurder van de 4X4 terreinwagen dus fout.
Dat zal aan de hand van getuigenverklaringen, etc. wel boven water komen.

Echter, de vraag blijft natuurlijk wat er gebeurd zou zijn, als
een personenauto, bv. een Opel Astra of een VW Golf, met 70 a 80 km
per uur in de flank van de VW Polo was gereden.
Misschien wel het zelfde resultaat of nog erger .............

De auto op zich is niet het probleem, meer de bestuurder en zijn geestelijke gesteldheid. Ik krijg af en toe de neiging om te geloven dat een steeds groter wordende groep bezitters van dit soort auto´s,
deze alleen maar hebben aangeschaft om een opgelopen minderwaardigheidscomplex te verdoezelen.
Misschien kan een psychologische test voor aspirant-kopers van dit soort auto´s geen kwaad (of gelijk invoeren bij het halen van het rijbewijs en
om de 5 jaar herhalen), want er rijden ook genoeg idioten rond in gewone personenauto´s.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 12:49 am 
Moderator

Ben het toch niet helemaal met je eens, het gewicht en de hoogte van die wagens, zeker bij een flankbotsing hebben een veel grotere impact op een gewone auto.
Voetgangers hebben ook nauwelijks kans om "weggeworpen" te worden.
Neem daarbij dat het rijgedrag van zo een superzware auto bij daarvoor gevoelige chauffeurs mogelijk"pathologische grootheidswaanzin"kan veroorzaken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 1:04 am 
Actief lid

Reg.datum: do okt 20, 2005 8:15 pm
Kuba schreef:
Ben het toch niet helemaal met je eens, het gewicht en de hoogte van die wagens, zeker bij een flankbotsing hebben een veel grotere impact op een gewone auto.
Voetgangers hebben ook nauwelijks kans om "weggeworpen" te worden.
Neem daarbij dat het rijgedrag door zo een superzware auto bij daarvoor gevoelige chauffeurs mogelijk"pathologische grootheidswaanzin"kan veroorzaken.

Kuba, ik rij in Tsjechie met een 4x4......val ik nu onder mogelijk 'pathologische grootheidswaanzin?'....

ps: het is of grootheidswaan, of waanzin....pathologisch betekent hier ziekmakend. Ziekmakende grootheidwaan of waanzin is dan dubbel op...Maar ik begrijp wel de emotie, maar niet jouw analyse. Erg generaliserend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 1:10 am 
Moderator

Lees ook maar de nuance en die is echt niet generaliserend.

Neem daarbij dat het rijgedrag door zo een superzware auto mogelijke"pathologische grootheidswaanzin"kan veroorzaken.
:roll:
Als logica echt logica zou zijn is mijn "veronderstelling" gewoon juist.
Daarmee zeg ik geenzins dat er geen "voorzichtige" chauffeurs zijn die met zo een zware wagen rijden.
Maar realiseren ze zich wel dat als ze in de fout gaan , ze de ander minder kans geven . Sociaal gedrag heeft iets met empathie te maken, je verplaatsen in de andere. Voor empathie is een brug nodig tussen ratio en emotie.

Laatst bijgewerkt door Kuba op zo maart 09, 2008 2:03 am, in het totaal 2 keer bewerkt

Profiel  

Berichttitel: Vervelend
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 1:27 am 
Forumvriend

Reg.datum: do nov 24, 2005 4:57 pm
Kuba schreef:
Lees ook maar de nuance en die is echt niet generaliserend.

Neem daarbij dat het rijgedrag door zo een superzware auto mogelijke"pathologische grootheidswaanzin"kan veroorzaken.
:roll:

Vervelend om elke keer die provocerende stukjes van jou te lezen, Kuba, die op halve waarheden berusten. Accepteer dat de verkeersveiligheid in Belgie laag is in vergelijking met andere landen. Belgie is ongeveer het meest achterlijke land van West-Europa als het om de verkeersveiligheid gaat. Elke statistiek toont dat aan.

En laat mensen lekker in de auto rijden, waarin ze willen rijden. In Nederland komen er ook steeds meer terreinwagens bij en toch gaat het aantal verkeersslachtoffers elk jaar omlaag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 1:40 am 
Moderator

Zo kun je weer. Belgie mag best een verkeersonveilig en achterlijk land zijn, maar wat wil je daarmee zeggen?

Vervang jij God op aarde om iemand het recht te ontzeggen een mening te hebben en hem ook nog een "leugenaar" te noemen.
Omdat IK die dingen anti-sociale karren vind, en sommige van die chauffeurs egoisten pur sang, geef jouw het alibi om mij als persoon te veroordelen.
Blijkbaar heb je teveel citroenen gegeten ?
Als ik met mijn bericht ook maar een iemand aan het denken kan krijgen , over de nadelen van deze superzware voertuigen , ben ik tevreden.
En dat is blijkbaar meer als gelukt, missie volbracht.

Laatst bijgewerkt door Kuba op zo maart 09, 2008 2:07 am, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 2:02 am 
Actief lid

Reg.datum: do okt 20, 2005 8:15 pm
[quote="Kuba"]Lees ook maar de nuance en die is echt niet generaliserend.

:?: :?

Profiel  

Berichttitel: Gebrek aan kennis
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 11:00 am 
Forumvriend

Kuba schreef:
Zo kun je weer. Belgie mag best een verkeersonveilig en achterlijk land zijn, maar wat wil je daarmee zeggen?

Vervang jij God op aarde om iemand het recht te ontzeggen een mening te hebben en hem ook nog een "leugenaar" te noemen.
Omdat IK die dingen anti-sociale karren vind, en sommige van die chauffeurs egoisten pur sang, geef jouw het alibi om mij als persoon te veroordelen.
Blijkbaar heb je teveel citroenen gegeten ?
Als ik met mijn bericht ook maar een iemand aan het denken kan krijgen , over de nadelen van deze superzware voertuigen , ben ik tevreden.
En dat is blijkbaar meer als gelukt, missie volbracht.

Het vervelendste is, dat je zonder enige kennis van zaken een stelling poneert die nergens op slaat. In elke jeep zit precies dezelfde zuinige motor als in normale sedanuitvoeringen. Als ik me beperkt tot KIA en Hyundai, dan zit in mijn Hyundai Sonata een zuinige 2-liter dieselmotor, waar menige benzinemotor het niet bij haalt qua zuinigheid. Diezelfde dieselmotor wordt ook in de "jeep"-versies van KIA en Hyundai toegepast.

Hetzelfde geldt voor andere merken als BMW.

Bovendien moeten nieuwe motoren aan steeds strengere eisen voldoen. Nu geldt EURO 4. Dat betekent opnieuw, dat een nieuwe motor in een "jeep" veel zuiniger en schoner is dan in een Opel Astra van 6 jaar geleden. 't Lijkt dus voor de leek, alsof die "jeep" een brandstofslurpend, milieuvernietigend monster is, maar 't is precies andersom.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 11:26 am 
Moderator

Jij denkt wel de wijsheid te hebben, je manipuleert gegevens zoals je uitkomen. Klopt wel dat een paar nieuwe types soms een gewone motor onder de kap hebben, maar door hun gewicht altijd MEER verbruiken dan indien die motor in de klassieke personenwagenversie zat. En we hebben het dan maar niet over tientallen modellen b.v de landrovers die nog altijd echt fors meer uitstoten dan een klassieke wagen.

Je mag beweren, dat ik zonder enige kennis, een uitspraak doe over deze materie. Maar ik heb wel gezond verstand, ook nog eens aangestuurd met enig " ïnvoelend" vermogen voor de medemens

Natuurkunde leert ons dat bij een aanrijding van een gewone wagen je OVER de wagen geslingerd wordt, bij een terreinwagen kom je onderin terecht.
Tegen 50km/h over een personenauto of tegen 30km/h onder een terreinwagen........ beide vrij bepalend me dunkt.

Natuurkunde leert ons ook dat een grotere massa en snelheid een veel groter impact heeft bij een botsing.

Psychologie leert ons dan weer dat mensen sneller gaan rijden als ze zich 'veilig' voelen, met name hoog zittend en onaantastbaar........

Filosofie en ethiek leren ons dat de zoektocht naar de waarheid complex en ingewikkeld zijn. Ik heb geenzins de pretentie die waarheid te kennen, ik mag wel vragen en meningen ventileren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 7:04 pm 
Moderator

"De twee Roemenen die gisteren het dodelijk ongeval op de Waversebaan in Heverlee hebben veroorzaakt, zijn door de onderzoeksrechter aangehouden. Dat meldt het Leuvense parket. De twee, 18 en 20 jaar, worden beschuldigd van onopzettelijke doodslag door verkeersongeval en inbreuken op de drugwet. Ze hadden vrijdagavond xtc gebruikt en waren op het moment van het ongeval nog onder invloed van de drugs

LN

Profiel  

Berichttitel: Orde
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 7:09 pm 
Forumvriend

Voor de goede orde: wat heeft die 4 mensen nou het leven gekost? Terreinwagens, pathologische grootheidswaanzin of een paar mensen die onder invloed van drugs waren?

M.a.w. wat is nou precies de rol van die terreinwagens?
En begint het je nu al een beetje te dagen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 7:21 pm 
Moderator

Mag ik een tegenvraag stellen, hadden die 2 Roemeense jongens ook een Polo gehad was dan de klap en de gevolgen even zwaar geweest?

Kijk maar eens naar wat er overbleef van die Polo. Het was na het ongeval niet eens duidelijk of ze een man of een vrouw uit het wrak hadden gehaald.? Totaal geplet was die Polo. Een moeder, kind en een tweeling van 11 zijn in mijn ogen vermoord door een cocktail van drie dingen, te zwaar-voertuig, drugs en overmoed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 8:24 pm 
Actief lid

Reg.datum: zo jun 24, 2007 2:00 pm
Dat had ik al eerder aangehaald, Kuba.
Dat is nu juist de vraag. Best kans dat vrouw en kinderen "alleen maar"
heel zwaar gewond geweest zouden zijn, en die twee Roemenen dan ook.

Ik ben benieuwd wat voor straf ze krijgen. Vervolgen voor "onopzettelijke doodslag" is een beetje zwak, lijkt me.
Als je met drugs en/of drank achter het stuur gaat zitten mag het van mij
als "moord met voorbedachte rade" worden aangemerkt.

Maar : - rijbewijs kwijt (minstens voor 10 jaar)
- auto verbeurd verklaren
- de eerste 10 jaar alle verdiensten ter beschikking stellen
aan de nabestaanden
- en een paar maanden meedraaien in een opvang- en revalidatie- centrum voor verkeersslachtoffers

is toch wel de minste straf, lijkt mij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 10:09 pm 
Moderator

Ja, ik vind tenminste aanklacht" opzettelijke doodslag x4", ik vrees wel dat dit niet zal gebeuren.
Beide heren zitten nu wel vast

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]