Het is ma sep 06, 2010 9:01 am

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Roma in Gent; de doffe ellende van ons volk in Slovakije?
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2008 12:06 am 
Moderator

Reg.datum: di sep 27, 2005 10:59 pm
Morgenavond is er om 21.30 ueen uitzending op de VRT over de Roma in Gent. Waarom komen ze en wat hebben ze verlaten Een reportage-ploeg ging terug en maakte een niets onziende reportage.Waarom de Roma naar Gent komen...

Dakloze Roma-gezinnen die in de meest erbarmelijke omstandigheden proberen te overleven in ons land. Het gebeurt de laatste maanden meer en meer. Maar waarom stellen deze mensen zich tevreden met het absolute minimum en nog veel minder? Koppen trok naar Oost-Slovakije om te kijken waar de Roma, die in ons land wonen, vandaan komen. En wat we te zien kregen, was op zijn zachtst gezegd onthutsend

Een citaat uit de reportage;

"Ïk leerde in Gent Nederlands spreken en schrijven in amper zes maanden, en ik kon niet eens Slovaaks na 40 jaar wonen in Trencin"

Profiel  

Berichttitel: Samenvatting
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2008 9:43 am 
Forumvriend

Reg.datum: do nov 24, 2005 4:57 pm
Ben benieuwd naar een samenvatting door een kijker. TV kijken staat niet op mijn verlanglijstje en ik heb al helemaal geen idee, hoe ik vanuit Slowakije dit programma zou moeten bekijken.

Let ajb vooral op de plaatsen, waar de documentaire is opgenomen. Ik kom de laatste tijd namelijk nogal vaak in Oost-Slowakije en ken daar verschillende zigeunernederzettingen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2008 9:13 pm 
Moderator

http://www.een.be/televisie1_master/pro ... ndex.shtml

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2008 10:58 pm 
Moderator

"De situatie in de Oost-Slovaakse Roma-dorpen doet inderdaad denken aan de Braziliaanse favella's, of de krottenwijken in de Filippijnen. Zaken die je niet direct verwacht in een Europees land met een boomende economie. Krottenwijken zonder water en elektriciteit. Kinderen die spelen op een stort, een penetrante geur van afval en uitwerpselen. En onversneden racisme van de andere Slovaken."
U kunt deze avond vanaf 22 u de reportage zien online. Op de link van hierboven

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2008 11:58 pm 
Moderator

Reg.datum: za okt 01, 2005 5:28 pm
Ik heb het net gezien en zijn inderdaad treurige beelden. De situatie van zigeuners in Oost-Slowakije blijft zeer problematisch.

Voor Rudolf: Er waren beelden uit de beruchte probleemwijk Lunik 9 in Kosice en uit het zeer armelijke dorpje Svinia bij Presov.

Profiel  

Berichttitel: Sceptisch
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 12:20 am 
Forumvriend

Tobias schreef:
Ik heb het net gezien en zijn inderdaad treurige beelden. De situatie van zigeuners in Oost-Slowakije blijft zeer problematisch.

Voor Rudolf: Er waren beelden uit de beruchte probleemwijk Lunik 9 in Kosice en uit het zeer armelijke dorpje Svinia bij Presov.

Dank je wel. Luník 9 in Košice ken ik uiteraard, maar dat dorpje niet, hoewel ik er misschien wel eens doorheen gereden ben. 't Maakt niet veel uit, want overal in Slowakije vind je zigeunernederzettingen met erbarmelijke omstandigheden. In mijn omgeving bijvoorbeeld in het centrum van Fiľakovo, vlakbij Lučenec. In en bij Lučenec zijn er ook wat zigeunerstraten en -wijken. Voorts is er in Rimavská Sobota een miniwijkje van het type Luník 9. En ik kom regelmatig door Sečovce in Oost-Slowakije, waar het er ook vreselijk uitziet.

Het betekent echter niet, dat het om mensen gaat, waar niks voor gedaan is, waar niks voor gedaan wordt en waar zich niet al horden welzijnswerkers op hebben gestort. Met racisme heeft het al helemaal niks te maken; dat heb ik al vaker uitgelegd. De gemiddelde zigeuner haalt ook zijn neus op voor het allerasociaalste deel van zijn rasgenoten.

Enne... die opmerking "Ik leerde in Gent Nederlands spreken en schrijven in amper zes maanden, en ik kon niet eens Slovaaks na 40 jaar wonen in Trencin" is natuurlijk puur gelul. Zielig doen en liegen doet 't 'm altijd goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 12:40 am 
Moderator

Ja, het was wel opvallend dat in de docu zo vaak naar het onderwijs verwezen werd. . De " zachte" maar resultaatgerichte aanpak van de Vlamingen heeft indruk en resultaat opgeleverd bij de Roma. Sommigen konden inderdaad beter Nederlands spreken dan Slovaaks???

In de marge wel een gekke uitsmijter;

Gent gaat de Roma erkennen voor een "bijstandsuitkering"< OCMW-bestaansminimum> = 875 euro excl kinderbijslag a ratio van 50 euro per kind.
Goed bedoeld, maar ik vrees dat Gent hiermee een open express weg opent tussen Oost-Slovakije en de binnenstad van de Oost-Vlaamse hoofdstad

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 1:41 am 
Actief lid

Reg.datum: di okt 03, 2006 10:11 pm
Weer geen commentaar meer :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 9:47 pm 
Nieuw lid

Reg.datum: vr dec 14, 2007 6:38 pm
OCMW had het laatst een vacature voor intercultureel bemiddelaar, taalkennis- het Slowaaks. Misschien kunnen ze gewoon met een nederlandstalige aan de slag, als die zigeuners al het nederlands spreken. Ook al geloof ik daar weinig van.
.
Ik ga zeker kijken naar het filmpje. Ben benieuwd hoe rasistisch we (mensen die gewoon werken voor hun geld) weer uitgebeeld worden.
.
In Italie hebben ze ook al genoeg van de zigeuners. Roma- problematiek is niet het slowaakse probleem. Het is Roma´s probleem. Ze gebruiken de kinderen als inkomstenbron. Dat een kind in Tsjechie op de wereld brengen financieel meer opbrengt dan in Slowakije, zo nieuws gaat natuurlijk als vuur.
.
Een Roma- jongen van 30, die nog niet in AOW zit, wordt door de rest van de groep uitgelachen, dus de sociale druk speelt ook heel belangrijke rol. En de vraag van een Roma- man, die hij aan de minister van sociale zaken stelt: " Hoeveel kinderen moet ik MAKEN, dat ik 20.000,. SK aan kinderbijslag krijg?" spreekt ook voor zich.
.
Er bestaat ook een werkwoord in het Slowaaks- zigeunen- ciganit. Het betekent liegen. Waarom zou dat?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 10:48 pm 
Moderator

Reg.datum: za okt 01, 2005 5:28 pm
Ik was onlangs in Tsjechie (en dan vooral in het voor dat land nogal achtergebleven noordoosten). En het is me weer opgevallen hoezeer de zigeuners niet of nauwelijks deel uitmaken van het openbare leven.

Dit in tegenstelling tot de Vietnamezen, die zo'n beetje alle kledingzaakjes en avondwinkels bestieren. Die lui werken (al dan niet illegaal) als gekken en daardoor worden ze gedoogd door de Tsjechen.

Zigeuners daarentegen zie je zo nu en dan als toezichthouders bij openbare toiletten of als wegwerker. Meestal zitten ze hun ellende weg te spoelen in morsige stationsrestauraties (in veel andere horecagelegenheden komen ze geloof ik nauwelijks binnen).

Het is een kwestie van zelf niet willen en niet gewenst zijn. Uitzichtloos is het en heel treurig.

(maar is Oost-Slowakije is het nog een paar graadjes erger).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 11:02 pm 
Moderator

Ik blijf me verbazen met welk gemak we de verantwoordelijkheid toch bij het gedrag van de Roma-zelf leggen. Wat veranderen we daarmee?
Het bevestigd de vooroordelen en het jaagt noch meer ""blanken" in het kamp ,van het is de Roma hun eigen schuld. Al zou dat deels nog waar zijn, waarom kunnen we niet zien dat het probleem ook voor onszelf een grote schande is. We slagen er niet in om een minderheid een menswaardig leven te geven. Alleen visie en optimisme kan een sleutel zijn naar het begin van integratie. Roma zijn onze medemensen en verdienen dat. Een wereld die opkomt voor de rechten van dieren en zich terecht druk maakt om verwaarloosde poesjes , vergeet maar al te gauw dat er binnen de eigen mensensoort nog heel veel te doen valt.
Twee weken geleden had ik in mijn gebrekkig Tsjechisch een gesprek om een parkeerbekeuring ongedaan te maken. Het is me gelukt, de politieman was meer dan redelijk, daar in Tachov. Ja, hij was zelfs menselijk en o ja naderhand dacht ik het was een Roma. Maar dat is bijkomstig.

Profiel  

Berichttitel: Gek
BerichtGeplaatst: za mei 17, 2008 12:11 am 
Forumvriend

Kuba schreef:
Ik blijf me verbazen met welk gemak we de verantwoordelijkheid toch bij het gedrag van de Roma-zelf leggen. Wat veranderen we daarmee?
Het bevestigd de vooroordelen en het jaagt noch meer ""blanken" in het kamp ,van het is de Roma hun eigen schuld. Al zou dat deels nog waar zijn, waarom kunnen we niet zien dat het probleem ook voor onszelf een grote schande is. We slagen er niet in om een minderheid een menswaardig leven te geven. Alleen visie en optimisme kan een sleutel zijn naar het begin van integratie. Roma zijn onze medemensen en verdienen dat. Een wereld die opkomt voor de rechten van dieren en zich terecht druk maakt om verwaarloosde poesjes , vergeet maar al te gauw dat er binnen de eigen mensensoort nog heel veel te doen valt.
Twee weken geleden had ik in mijn gebrekkig Tsjechisch een gesprek om een parkeerbekeuring ongedaan te maken. Het is me gelukt, de politieman was meer dan redelijk, daar in Tachov. Ja, hij was zelfs menselijk en o ja naderhand dacht ik het was een Roma. Maar dat is bijkomstig.

Mensen zijn altijd verantwoordelijk voor hun eigen daden, Kuba. Ook zigeuners. En al helemaal zigeuners die al vijftig jaar begeleid worden door alle mogelijke regimes in Tsjechoslowakije en ondanks alle inspanningen te beroerd zijn om met hulp een poging doen om te gaan werken of om op z'n minst behoorlijk voor hun kinderen te zorgen.

Hebben we niet gehuiverd om meneer Fritzl in Oostenrijk, een paar weken geleden, die zijn uit incest verwekte kinderen in een kelder opsloot? Ik mag uiteraard geen vertalingen publiceren die ik voor klanten gemaakt heb, maar de ingredienten incest en in kelders opgesloten zigeunerkinderen komen er regelmatig in voor.

Zoals ik al vaker gezegd heb, moet je ergens beginnen om de wereld te verbeteren. Gedwongen anticonceptie bij dat gedegenereerde deel van de zigeuners, waar niks meer mee te beginnen valt, lijkt me daarom een prima idee. 't Alternatief is verwaarloosde, ondervoede, doodzieke kinderen. Kies zelf maar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 17, 2008 12:42 am 
Moderator

Daar scheiden onze wegen"mensen zijn altijd verantwoordelijk voor hun eigen daden", alsof hun omgeving niet juist medeverantwoordelijk is voor hun gedrag. Sartre schreef ooit," als ze je in de oceaan gooien met een steen om je nek, kun je kiezen om te sterven met je ogen dicht of open".
Keuzevrijheid wordt keihard door je omgeving mede bepaald, de valkuil van de egotrippers is juist dat ze dat pas geloven als een ander hun weigert de hand te reiken als ze zelf verzuipen

Profiel  

Berichttitel: Voorbeeld
BerichtGeplaatst: za mei 17, 2008 12:53 am 
Forumvriend

Kuba schreef:
Daar scheiden onze wegen"mensen zijn altijd verantwoordelijk voor hun eigen daden", alsof hun omgeving niet juist medeverantwoordelijk is voor hun gedrag. Sartre schreef ooit," als ze je in de oceaan gooien met een steen om je nek, kun je kiezen om te sterven met je ogen dicht of open".
Keuzevrijheid wordt keihard door je omgeving mede bepaald, de valkuil van de egotrippers is juist dat ze dat pas geloven als een ander hun weigert de hand te reiken als ze zelf verzuipen

Voorbeeld, Kuba. Vanmiddag ben ik in Rimavská Sobota geweest in ons filiaal daar. We hebben namelijk een zigeunerklant die zijn flat wil verkopen. Ik zal je de details besparen, maar we hebben die man bijna gesmeekt om ons opening van zaken te geven met betrekking tot eventuele beslagen en gerechtelijke executies. Die man wil namelijk graag een huisje kopen in een dorpje. Uiteindelijk hadden we alles op een rijtje en we hebben een koper gevonden. Blijkt, dat er toch nog een ander beslag op de flat ligt, waardoor het niet doorging. Te gevaarlijk, vond de koper in spé. Zijn we al dagen mee bezig geweest. En vanmiddag van half zes tot vanavond half negen met drie man om dingen uit te zoeken, curatoren te bellen, enz. enz.
Ik wil maar zeggen: het is echt niet zo gemakkelijk, als jij het voorstelt. Soms willen mensen gewoon niet inzien, dat anderen hun ergens mee kunnen helpen en dat het in hun eigen belang is om een beetje mee te werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 17, 2008 11:39 am 
Nieuw lid

Reg.datum: vr dec 14, 2007 6:38 pm
Het filmpje heb ik net gezien en inderdaad- het verhaal is alleen maar van een kant verteld. Als je het zo zien, zou je ze zelf naar huis willen nemen. Hoe kind uit een plas water drinkt bij aankomst, optreden een Oscar waard, uitspraak dat "slowaakse maatschappij openlijk rasischisch is", geen goed opleiding...
Lunik IX, eerlijke beelden van nu. Maar niet vergeten, die flats waren nieuw opgeleverd. Het waren Roma´s die dit hebben van gemaakt.
.
Ik heb er maar EEN man horen zeggen dat hij wilde werken, maar bij sollicitatie zeiden ze dat de plaats al bezet was. De rest klaagt alleen over dat ze niet genoeg eten hebben en niet hebben te slapen (komaar met die geld). Voor alcohol is er altijd geld en zwangerschappen bij 12- 15- jarigen komen ook zeker door die zogenaamd vergiftigte put. Mooi verhaal overigens, die put. Maar zonder bewijs of mening van de overheid. Ze gaan aardappels stelen, maar ze zelf verbouwen, hou maar, wat er moet eerst muziek gemaakt worden, kaarten, alcohol achterna of stelen. Kinderen worden niet gestimuleerd naar school te gaan, dus hoezo geen goede opleiding. In Slowakije geldt net zo leerplicht als in NL.
.
Ze komen naar Gent voor geld en omdat ze alles kijgen zonder iets te hoeven doen. Het verbaast me zeer dat Belgen daar nog steeds in trappen, nadat rond 1998-1999 zelfs visumplicht voor Slowaken was ingesteld naar vergelijkbare exodus. Nu kan het niet meer. Ben benieuwd hoe Belgen er inslaan het zogenaamde slowaakse probleem te oplossen.
.
Nu even over die andere Roma´s die wel kinderen naar school sturen, die wel geciviliseerd leven. Die zijn dupe van z´n gevallen zoals in document uitgeschilderd zijn. Maar ze komen er wel. Want waar wil is, is de weg. ze snappen dat ze niet iets voor niets krijgen. Onze buren- Roma-familie, hebben 3 kinderen. Alle 5 mensen werken, 2 jongens zelfs hoge pieken bij politie. Ook aan de Universiteit hadden we EEN Roma- jongen in ons studiejaar (cca 100 mensen). Dat waren geen nakomelingen van zuster-broederliefde, maar mensen die iets willen bereiken in hun leven, ook al moeten ze hele leven schamen of verbergen wie ze zijn.
.
Wie slowaaks ken, blog van de priester die op Lunik IX in dienst is- eerlijke verhaal van een geestelijke.
http://cerven.blog.sme.sk/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]