Het filmpje heb ik net gezien en inderdaad- het verhaal is alleen maar van een kant verteld. Als je het zo zien, zou je ze zelf naar huis willen nemen. Hoe kind uit een plas water drinkt bij aankomst, optreden een Oscar waard, uitspraak dat "slowaakse maatschappij openlijk rasischisch is", geen goed opleiding...
Lunik IX, eerlijke beelden van nu. Maar niet vergeten, die flats waren nieuw opgeleverd. Het waren Roma´s die dit hebben van gemaakt.
.
Ik heb er maar EEN man horen zeggen dat hij wilde werken, maar bij sollicitatie zeiden ze dat de plaats al bezet was. De rest klaagt alleen over dat ze niet genoeg eten hebben en niet hebben te slapen (komaar met die geld). Voor alcohol is er altijd geld en zwangerschappen bij 12- 15- jarigen komen ook zeker door die zogenaamd vergiftigte put. Mooi verhaal overigens, die put. Maar zonder bewijs of mening van de overheid. Ze gaan aardappels stelen, maar ze zelf verbouwen, hou maar, wat er moet eerst muziek gemaakt worden, kaarten, alcohol achterna of stelen. Kinderen worden niet gestimuleerd naar school te gaan, dus hoezo geen goede opleiding. In Slowakije geldt net zo leerplicht als in NL.
.
Ze komen naar Gent voor geld en omdat ze alles kijgen zonder iets te hoeven doen. Het verbaast me zeer dat Belgen daar nog steeds in trappen, nadat rond 1998-1999 zelfs visumplicht voor Slowaken was ingesteld naar vergelijkbare exodus. Nu kan het niet meer. Ben benieuwd hoe Belgen er inslaan het zogenaamde slowaakse probleem te oplossen.
.
Nu even over die andere Roma´s die wel kinderen naar school sturen, die wel geciviliseerd leven. Die zijn dupe van z´n gevallen zoals in document uitgeschilderd zijn. Maar ze komen er wel. Want waar wil is, is de weg. ze snappen dat ze niet iets voor niets krijgen. Onze buren- Roma-familie, hebben 3 kinderen. Alle 5 mensen werken, 2 jongens zelfs hoge pieken bij politie. Ook aan de Universiteit hadden we EEN Roma- jongen in ons studiejaar (cca 100 mensen). Dat waren geen nakomelingen van zuster-broederliefde, maar mensen die iets willen bereiken in hun leven, ook al moeten ze hele leven schamen of verbergen wie ze zijn.
.
Wie slowaaks ken, blog van de priester die op Lunik IX in dienst is- eerlijke verhaal van een geestelijke.
http://cerven.blog.sme.sk/